غرب از رویا تا واقعیت : جلد 1

رسانه سلطه ، سلطه رسانه ( تبلیغات  رسانه ها در خدمت سیاست آمریکا)

چه چیزی رسانه‌های غالب را به رسانه‌های غالب تبدیل کرده است؟     نوام چامسکی

اگر بخواهیم رسانه ها یا هر نهاد دیگری را بشناسیم، باید از ساختار سازمان درونی و جایگاه اجتماعی آن،شروع کنیم. همانند یک دانشمند ، هنگامی که می خواهد یک مولکول پیچیده را بررسی کند ." رسانه نخبگان "، بخش وسیعی از رسانه ها هستند که گاهی آنان را رسانه های تعیین کننده خط مشی نیز می نامیند . چون این رسانه ها پشتیبان های بزرگی دارند  آنها چارچوبی را تعیین می کنند که دیگر رسانه ها مطابق با آن عمل می کنند  .نیویورک تایمز، واشنگتن پست و چند خبرگزاری دیگر، از این نوع رسانه ها هستند.مدیران این رسانه ها خود در نهاد های مختلف تصمیم گیریی نقش ایفا می کنند.این رسانه ها در حقیقت شرکت هایی بزرگ و سود آور هستند. همچنین این رسانه ها با شرکت های تجاری بزرگی ارتباط دارند و یا اینکه متعلق به این شرکت ها محسوب می شوند. از جمله این شرکت ها می توان به جنرال الکتریک و وستینگ هاوس اشاره کرد.

خط مشی اصلی این است که عامه مردم، بیگانگانی جاهل و مداخله گر هستند. این ها باید از عرصه عمومی دور نگه داشته شوند. انها فقط می توانند تماشاگر باشند.و نه مشارکت کننده..لیمپن در مقاله ای در این زمینه بیان می دارد:هنر جدیدی در دموکراسی وجود دارد که آن را تولید رضایت می نامند..درنتیجه مطمئن می شویم که انتخاب ها ونگرش های آنها براساس آن چیزی شکل خواهد گرفت که ما به آنها می گوییم.

 

رقابت بر سر سلاح اطلاعات     داگلاس راش کوف

در حال حاضر، ارتباطات به اطلاع رسانی تبدیل شده است و دیگر زنده نیست . به عنوان موجودات زنده ، وقتی قبول می کنیم که در نبرد اطلاعات شرکت کنیم ، تنها قابلیت دفاعی خود را از دست می دهیم . در حقیقت با قبول نبرد به عنوان اطلاع رسانی، رقابت را واگذار کرده ایم

 امروزه تلویزیون رسانه ای ارتباطی نیست وتنها یک برنامه ریزاست.حتی رسانه هایی همچون بازی های رایانه ای که به رسانه های ارتباطی معروف هستند، تنها به باکاربر امکان تجربه انتخاب هایی را می دهند که واقعی نیستند. اینترنت درابتدا، رسانه ای ارتباطی بود که برپایه ارتباط دوسویه،بنانهاده شده بود..درادامه باگسترش استقبال ،کارشناسان این رسانه ارتباطی را به رسانه گروهی قابل کنترل تبدیل نمودند.ترفندجالب انها،جایگزینی اطلاع رسلنی با ارتباط بود.افراد در این بین تنها داشتن حق انتخاب اطلاعات ، رادارامی باشند.

 

چه آینده‌ای پیش روی ژورنایسم است؟   جیم نوره کاس

تصویرکلی سیستم رسانه های امریکااین است که سهم این رسانه ها درموردانعکاس واقعی مهمترین مسائل( مربوط به جنگ وصلح-عدالت اجتماعی و.)،بسیارناچیز می باشد. وابستگی آنها به شرکتهای تجاری سبب می شودکه انها به بنگاه های پخش اگهی تبلیغاتی تبدیل شوند و منافع شرکتهای غول پیکر سودمدار را بر منافع جامعه ترجیح دهند.بیشترشرکت ها از طریق آگهی تجاری،سیطره خودرابررسانه ها تداوم می دهند وهمین امر سبب دورشدن ژورنالیسم از اهداف راستین خودمی شود.

 

قدرت و مالکیت رسانه‌ها:   کوین آلفرداسترم

در جهان امروز،رسانه ها به بزرگ ترین منبع قدرت در دست فریب دهندگان افکار عمومی تبدیل شده است.رسانه های گروهی ابتدا تصویری از جهان را برای ما شکل می دهند. سپس می گویند که در باره این تصور چگونه فکر کنیم.برای مردم آمریکا ،جهان واقعی با واقعیت های غلطی که رسانه ها نمایش می دهند، جایگزین شده است.کنترل عقیده ها تقریبا به صورت یک دست صورت می گیرد.تمام رسانه های کنترل شده با یک عقیده ثابت سخن می گویند وهر کدام دیگری را تقویت می کنند. می توان بیان داشت که یهودیان ، صاحبان مطلق رسانه ها هستند.کنترل رسانه ای یهود ، سیاست خارجی امریکا را تعیین می کند و این سلطه در تمام جهان وجود دارد.وظیفه ما این است که ابتداواقعیت کنترل رسانه ای یهود را بفهیم و سپس به مبارزه با ان بپردازیم.

 

راهبرد آمریکایی:‌کنترل جهان از طریق کنترل اینترنت    چن بائوگوئو

کنترل جهان از طریق کنترل اینترنت، به یکی از راهبردهای اصلی ایالات محده امریکا تبدیل شده است.(حفاظت از زیر ساخت شبکه: کلینتون- سیاست های ضدتروریسم شبکه: بوش-بازدارندگی شبکه: اوباما).روش های اعمال این راهبردها از تلاش برای کنترل زیر ساختها،سخت افزارهای اینترنت به سمت کنترل محتوای اینترنت حرکت کرده است.درحال حاضر،5حوزه اصلی ساختاراینترنت در انحصار غول های فن اوری اطلاعاتی امریکاقراردارد.(از جمله: رایانه های دارای عملکرد عظیم، سیستم های عامل و...).

 

چه کسانی شما را زیر نظر دارند؟         داگلاس مکینتایر

با توجه به گسترش روزافزون فن آوری های اطلاعاتی وارتباطی، ازحریم خصوصی به معنای واقعی کلمه خبری نیست..دائره تحقیقات فدرال، مهم ترین سازمان گرداوری کننده اطلاعات شخصی درآمریکامی باشد.

از جمله شرکتها و سازمانهایی که به ترتب ،اطلاعات تعداد بیشتری از مردم را ردگیری می کند می توان به :1-اداره های نرخ گذاری اعتبار(اکوییفکس،اکسپرین،ترانس یونیون)2-عرضه کنندگان خدمات تلفن همراه3- شرکت های شبکه های اجتماعی4- شرکت های کارت های اعتباری5-موتورهای جست وجو6-زنجیره های خرده فروشی7-کازینو8-بانک ها (امریکا،چیس و سیتی بانک) 9-شرکتهای بیمه عمر.

از این اطلاعات برای دست یابی به مقاصد تجاری کلان و نیز هدایت بسیار مخفیانه رفتارها و عادات خرید مردم استفاده می شود.

نقش آفرینی نظامی رسانه ها         گفت و گو با آرتور کروکر

 

هدف فضای رسانه ای امروزدر جهان، بسیج و همراهی کامل جامعه برای جنگ است.برای نمونه،درجامعه امریکا،شبکه های رسانه ای جامعه را از نظر روانی، شرطی کرده اند وهدفشان نیز افزایش احساس ترس و نا امنی در جامعه است.درحقیقت نوعی بینش مجازی که محصول ماشین تصویر سازی نظامی است، جایگزین واقعیت شده است.در این حالت ،جنگ به پوسته ای می ماند که امپراتور ان را برخود کشیده است و فقط با زبان خشونت صحبت می کند.امپراتور تکنولوژی با توسل به جنگ علیه تروریسم، نوعی عمل جراحی روحی روی دهکده جهانی انجام داده است.

 

تلویزیون، جنگ؛ نوازش احساس بینندگان:     رون کافمن            

برخی اوقات آنچه در تلویزیون نشان داده نمی شود،به اندازه آن چیزی  که نشان داده می شود، اهمیت دارد.بعضی از تصاویر آزاردهنده جنگ عراق و.. را که خبرگزاری های معتبر امریکایی مانند اسوشیتدپرس و رویترز تهیه کرده اند و بسیاری از رسانه ها ان را پخش کرده اند، نیز از تلویزیون نشان داده نشده اند..انها با توجه به تعداد بالای مخاطبین تلویزیون، سعی داشتند هیچ گاه احساس بدی نسبت به جنگ را به مخاطبانشان منتقل نکنند. چراکه این اهرمی برای ادامه جنگ و جلوگیری از اعتراض داخلی نسبت به جنگ ستیزی امریکابود.." مهاتما گاندی" می گوید: برای مردگان،یتیمان و افراد بی خانمان چه فرقی می کند که تخریب با نام  تمامیت خواهی توجیه شود یا نام مقدس ازادی و دموکراسی.

 

تبلیغات جنگ:      مایکل چاسودفسکی

بخش اساسی برنامه ریزیهای نظامی آمریکا،شامل تحریف وقیحانه واقعیت ها ودست کاری وکنترل نظام مندمنابع اطلاعاتی می باشد.در اصل این جنگ تبلیغاتی به مثابه مداخله های بشر دوستانه ای معرفی می شود که نتیجه ان تغییر حکومت هاواستقرار دموکراسی است.

 

رسانه‌ها و مرگ حقیقت:       دیویدمیلر

مهم ترین عامل پیروزی دولت های آمریکا وبریتانیادر جنگ ها، تبلیغات و کنترل رسانه هاست..از طرفی عدم حمایت رسانه ها از از جنگ ویتنام سبب  شکست امریکا در جنگ ویتنام شد.درجنگ های گذشته و از ان جمله درجنگ خلیج فارس در سال 1991، مهم ترین هدف این نظام، کنترل روزنامه نگاران درصحنه بود.این امر سبب آن شد که حقایق جنگ پنهان گردد و مسائلی غیر واقعی در راستای منافع دولتمردان وکنترل کنندگان رسانه ها منتشرمی شود.

 

چگونه جنگ می تواند یک سرگرمی خانوادگی باشد؟    رومن کافمن

وحشی گری های جنگ در تصویرهای تلویزیونی نشان داده نمی شود..رسانه ها سعی می کنند با مشغول کردن مردم به برنامه های تفریحی و سرگرمی، واقعیت های مربوط  به جنگ راسانسور کنند.درنتیجه وقتی این واقعیت ها نشان داده نمی شود،جنگ حالت سرگرم کنندگی پیدامی کند.. بعنوان مثال درجنگ عراق،خطوط کلی فکری رسانه های امریکا،ازپخش و انتشار اخباری که مقام های حکومتی رسمی انتشارانهاراانحراف درپخش اخبار می دانند،جلوگیری می کنند.

 

رسانه‌ها و جنون نظامی‌گری:   نورمن سلومون

درحال حاضرجنگ مهم ترین اصل سیاست خارجی امریکاست و از این رهگذر، رسانه ها به نمایندگان دولتمردان جنگ افروز بدل شده اند.. درآمریکا ، شبکه رسانه ای و نظامی امریکا، نوعی انحصاررسانه ای در این جامعه راشکل داده است.نشریه نیویورک تایمزبا ایجاد نوعی انحصار رسانه ای،عملکردهای جنایت کارانه این دولت جنگ افروز را طبیعی جلوه می دهد.به همین دلیل در پرتو این گونه فعالیت ها، ماتشویق می شویم که این شرایط را شرایط طبیعی بپنداریم.

تبلیغات ؛ سرباز عملیات روانی آمریکا:     فلوید مک کی

اسلحه های تبلیغاتی ،اثر مخرب تری از نوع نظامی خود را در جوامع به جای می گذارند.ترس بهترین اسلحه تبلیغات چی هاست.ترس از رخ دادن یک حادثه دیگراز نوع انچه در11سپتامبر روی داد،کم وبیش درتمام پیام های ارائه شده از سوی کاخ سفیدوجود دارد..ترس بهترین اسلحه تبلیغاتچی هاست.برچسب زنی، سلاح منتخب دیگری است که استفاده می کنند.انهادر سال های جنگ جهانی اول،آلمانی هارا" مردمان قبایل هون" می خواندند.برچسب هایی چن مثل " انسان هار" و " زردهای کثیف به رسانه ها راه یافت.واژه امروزی مورداستفاده انها، تروریست می باشد.استفاده از روش هایی دیگر نظیر هراس افکنی، طرح ادعای واهی، پرداخت رشوه به روزنامه ها ومجلات وشبکه های رادیویی وتلویزیونی برای پخش اخبار ومطالب جهت دار،به همراه بهره گیری از کارشناسان و تبلیغاتچی های متخصص در فروش کالاهای مصرفی، نیز مطرح می شود.تبلیغات درهنگام جنگ، به صورتی اجتناب ناپذیر برپایه نمادها و تصویرها متمرکزاست.در تبلیغات هنگام جنگ لازم است همه کشوررادرگیر نبرد سازند.دو روان شناس (پراتکانیس و ارونسون)، چهار ترفندزیررا برای ارائه تبلیغات روانی پیشنهاد می کنند:الف-متقاعدکردن مقدماتی وایجاد فضایی که پیام در ان باور پذیر شود.ب)اعتباردهی به منبع که رسانه مادوست داشتنی یا معتبر شناخته شود.ج)پیام ما بر اهدافی ساده و قابل دسترس متمرکزشود.د)برانگیختن احساسات و فراهم آوردن زمینه دست یابی به پاسخ مورد نظر

 

ارزش خون    شورای سردبیری" مدیالنز"

رسانه های غربی با ساخت فیلم ها وبازی های جنگی علاوه برترویج خشونت، نشان می دهند که ارزش خون غربی ها از خون دیگر مردم دنیا(ویتنام،عراق و.) سرخ تر وباارزش تر می باشد.این رسانه ها طرفدار بی قیدوشرط اسرائیل نیز می باشند

 

دروغ هرچه بزرگ تر باشد    دومینیک ویدال

- دفاع از خود یکی از کلیدواژه­های تکراری است که اسرائیل بارها و بارها جهت توجیه حملات جنگ افرزوانه ی خود به کار برده­است. اسرائیل با این ایده که چاره­ی دیگری جز حمله ندارد بارها و بارها وارد جنگ­های خانمان­ براندازی شده­است که سبب کشته شدن هزارن انسان بی­گناه گشته­است.

- در جنگ 22 روزه غزه سیاستمداران و مسئولین اسرائیلی بارها و بارها بر این نکته تأکید می­ورزیدند که علت حمله­ی آنان، نقض یک طرفه­ی آتش­بس از سوی حماس بوده است در حالی که  این پیام صرفاً یک تبلیغ رسانه­ای بیش نبوده­است، اسرائیل از شش ماه قبل از این تدارک حمله به غزه را دیده­بود.

- محاصره­ی چندین ساله­ی غزه، خود دلیل آشکار دیگری از نقض قوانین آشکار بین­المللی توسط اسرائیل است .

- یکی از پیام­هایی که رسانه­های اسرائیلی بارها و بارها روی آن تبلیغ نموده­اند ایجاد صلح در منطقه­ی خاورمیانه بوده است ، این درحالی است که اسرائیل با حملات سرکوب گرایانه خود به غزه موجب کشته شدن هزاران زن و مرد فلسطینی گشته است.

- تبلیغات و هجمه­های گسترده رسانه­های سلطه موجب این می­شود که به نوعی یهودیان آمریکایی و اسرائیلی­ها نیز با این گونه جنایات، همراهی نموده و اعتراضی نسبت به آن نشان ندهند.

 

چرا یهودیان از عمل اشغالگرانه اسرائیلبه خشم نمی آید؟    انتونی لونشتاین                       

رنج فلسطینی هادر رسانه های غربی هرگزبازتاب داده نمی شود.برنامه هماهنگ رسانه های غربی برای پنهان  نگه داشتن اقدامات غیر انسانی اسراییل با فلسطینی های ساکن، درنوارغزه وکرانه غربی از چشم یهودیان امریکایی،هدف دامنه داری است که دنبال می کنند.استفن والت نویسنده کتاب لابی اسراییل به تازگی گفته است او نمی تواند درک کند چرا بیشتر یهودیان امریکایی متوجه پرتگاهی نمی شوند که اسراییل ،شتابان به سوی ان می رود.

 

ماتریکس آمریکای    روبرت پاری

زندگی بسیاری از مردم در " امریکن ماتریکس( کنایه از امریکاست) به رفتار هنر پیشگان داخل فیلم ها می ماند.مردم نسبت به انچه در پشت پرده می گذرد، بی توجه هستند وعلاوه بر ان، سرگرم تر وخسته تر از آنند که بتوانند وقعیت ها را دریابند..پخش تصویرهایی از چهره زشت جنگ،اقدامی ضدملی یا چیزی تلقی می شود که به پشت کردن به ارتش دامن می زند.در امریکا،تنها از تصویر های مثبت استقبال می شود و اختلاف عقیده داشتن، تقریبا به منزله خیانت است.رسانه های خبری امریکا از فاکس نیوز گرفته تا نیویورک تایمز-در بخشی از برنامه های خود به طور مکرر در بوق می کردند که شاید سلاح هایی کشف شده اند واین می تواند ادامه ای برای جنگ امریکا در عراق محسوب شود..در حقیقت بوش و مشاورانش در یافته اند که انها در سوء استفاده هر چه بیشتر سیاسی و رسانه ای، با موانع اندکی روبه رو هستند.بوش با پشتوانه یک اتحاد نظامی-رسانه ای که هم در ایدئولوژی محافظه کاری با هم شریک هستند وهم از این همراهی سود مالی می برند،در یافته است که با خطری روبه رو نیست و هیچ چیز بالاتر از تصورات و اظهارات او نیست. با وجود این کنترل ذهنی دولت امریکا، انها بعد از هر ماجرایی ، وجود ارتباط منطقی( بین عناصر ماجرا) راضروری نمی دانند.این یک حقیقت است که در امریکا، نطق به طور روزمره،باکمک تصویر وصدا پایمال می شود.

 

تبلیغات به شیوه هالیوود    دنی شکتر

شرکت های بزرک تجاری ورسانه ای ، در جهت اهداف و منافع خودشان،مواد تبلیغاتی و هجمه  اطلاعاتی  را به جامعه تزریق می کند و در نتیجه زمینه ساز اهداف دولت های وابسته به خودشان در زمینه های مختلف از جمله نظامی و.. می شوند.هالیوود یکی از مهمترین کمپانیهاست که در راستای اهداف دولت امریکا و یهود به تولید محصولات رسانه ای می پردازد.

 

بازیگران به جای خبر نگاران   دیوید میلر

شرکت های بزرک تجاری ورسانه ای ، در جهت اهداف و منافع خودشان،مواد تبلیغاتی و هجمه  اطلاعاتی  را به جامعه تزریق می کند و در نتیجه زمینه ساز اهداف دولت های وابسته به خودشان در زمینه های مختلف از جمله نظامی و.. می شوند.هالیوود یکی از مهمترین کمپانیهاست که در راستای اهداف دولت امریکا و یهود به تولید محصولات رسانه ای می پردازد.

 

/ 0 نظر / 11 بازدید